کاربرد تحلیل های بلند مدت

برای توضیح این بحث سهم خگستر را انتخاب کردم که در ضمن تحلیل آن با رویکرد کارگاهی نکات مهمی را عرض می کنم و امیدوارم توضیحات زیر مفید واقع شود.

تحلیل قبلی خگستر را حدود 9 ماه پیش ارائه کردم (تحلیل سوم) که بازار دقیقا طبق تحلیل پیش رفت ، در ابتدا خلاصه ای از بحث های گذشته را مطرح می کنیم و سپس طی بحث های اضافی ، کمی مطلب را بیشتر می پزیم!

اگر به تحلیل سوم نگاه بکنیم ، خگستر دقیقا روی حمایت دوم در ناحیه 230 بازگشت و به لحاظ  الگوی نئوویوی هم در انتهای آن تحلیل اشاره کردیم که نزولی که در آن زمان رخ داد به صورت یک مثلث بود که خود قسمتی از یک مثلث بسیار بزرگتر است. به بیان دیگر در آن زمان می خواستیم با موج C از یک مثلث بزرگ ترید بکنیم و موج D از آن را به عنوان سود در جیب خود قرار دهیم. موج D که از حمایت 230 آغاز شد ، سود 56 درصدی را به همراه داشت که حدود 40 درصد از آن را می شد شکار کرد.

هم اکنون پس از موج D صعودی که با آن ترید کردیم ، موج نزولی چندین ماهه تشکیل شده است و چون بازار بورس یک طرفه می باشد، جز صبر و نگاه کردن! کار دیگری از دستمان بر نمی آید ، هر چند از دید من خود این صبر سودیست در جیب ما! چرا که خود را وسط یک روند نزولی چندین ماهه اسیر نمی کنیم که در ضرر فرو رویم و حد ضرر نگه نداریم و میانگین کم کنیم و کلی اشتباه پشت اشتباهِ دیگر که بهتر از من با آن آشنا هستید! 

اما برویم سراغ تحلیل جدید ، در ابتدا نمودار خگستر را در کش دیتای ماهانه با هم ببنیم. بین هر دو دایره یک الگوی نئوویو وجود دارد ، این مرحله اولیه مهمترین کار در تحلیل نئوویو است ، ریز شماری و پیدا کردن الگوهای کوچک درست ، که تا حد امکان بی اشکال باشد!

نیلی می گوید از تجمیع الگوهای کوچک ، الگوهای بزرگ ، خود پدیدار می شوند ، جمله ی بسیار مهمی است هر چند کار ، این قدر هم که نیلی می گوید آسان نیست و تجمیع درست الگوها نیز سواد ، تجربه و هنرمندی خاصی را می طلبد.

کاربرد تحلیل های بلند مدت-1

کاربرد تحلیل های بلند مدت-1

اینکه آیا الگوی دیگری نیز می توان علاوه بر الگوهای فوق یافت یا خیر را با ذکر مثالی توضیح می دهم : اگر با دید کلان تر  نگاه کنیم بین دایره 4 و 5 یک الگوی فلت از نوع سی ناقص یافت می شود که اگر این فلت را به این صورت تجمیع نکنیم و امواج آن را به صورت 3 قسمت جداگانه در نظر بگیریم ، با دو قسمت قبلی به راحتی می تواند یک مثلث همگرای افقی را پیدا کرد! علت این که چنین تجمیعی را در نظر نمی گیریم این است که هر چند ظاهر کار درست است اما با بررسی به راحتی متوجه می شویم ، این مثلث فرضی قوانین مثلث همگرا را پاس نمی کند، بنابراین چنین تجمیعی درست نیست.

یا در تجمیع دیگری برخی یک فلت بزرگ را مد نظر دارند که در تحلیل اول و دوم خگستر به آن پرداختیم و دلیل رد شدن آن را نیز بیان کردیم.

با توجه به مطالبی که عرض شد ، 3 نوع تجمیع محتمل را خدمت دوستان ارائه می کنم :

تجمیع اول : الگوی دوگانه شروع شده با دیامتریک

ابتدا این تحلیل را با هم ببینیم :

کاربرد تحلیل های بلند مدت-2

کاربرد تحلیل های بلند مدت-2

این تحلیل می گوید در بلند مدت بازار نزولی یا رنج خواهد شد و سال ها از خگستر بخاری بلند نمی شود! و فقط می توان از آن نوسانگیری کرد. این دیامتریک و ایکس موج پس از آن تمام شرایط را داراست و تحلیل کم اشکالی به نظر می رسد.

اما برای تجمیع دوم به سناریوی قبلی خود که در 3 تحلیل قبلی به آن پرداختیم اشاره می کنیم :

تجمیع دوم : مثلث خنثی از نوع تناوب معکوس

نمودار این تحلیل را نیز با هم ببینیم :

کاربرد تحلیل های بلند مدت-3

کاربرد تحلیل های بلند مدت-3

در این تحلیل  ریزشماری موج C بزرگ را نیز انجام دادم که خود مثلث واگرای ایرگولار شده است . در تحلیل سوم با این مثلث ترید کردیم و سود بدی هم نداد( حدود 56 درصد). اما در مثلث خنثی بزرگ ، هر چند این تحلیل کاملا قابل قبول است اما آن طور که باید به دل نمی چسبد! نه این که چسبش کم است اما تناوبی که باید بین موج B و D برقرار باشد خیلی شل و ول برقرار است!

با این حال از دید من در حال حاضر مثلث خنثی از نوع تناوب معکوس نیز بهترین تحلیل ممکن نیست! اگر توجه کرده باشید در هر دو سناریوی فوق جای دایره هایی که اول ترسیم کرده بودیم هیچ تغییری نکرد و فقط با یک بازی درجه! دو نوع الگو از درون آن استخراج کردیم!

سوالی را  مطرح می کنم که اگر دوست داشتید پاسخ دهید ، در هر دو سناریوی بالا یکی از الگوها ، یک اشکال فنی و ریزبینانه دارد که با توجه به شرایط می تواند جزو قانون استثنا باشد! اشکال در کدام الگو و به چه دلیلی است؟؟

تجمیع سوم :

 حال که امواج پیشرفت بیشتری نسبت به 9 ماه پیش کرده و جزییات بیشتری هویدا گشته است ، اگر کمی شیطنت به خرج داده و  برای رفع مشکل مذکور (که قانونی حلش کرده بودیم!) یکی از نقاط دایره دار را حذف کنیم ، دیامتریک بزرگ زیر حاصل می شود که از دید من فعلا بهترین سناریوی ممکن می باشد.

کاربرد تحلیل های بلند مدت-4

کاربرد تحلیل های بلند مدت-4

  همان طور که دیدیم تحلیل های بلند مدتی با مخاطرات زیادی همراه است و به همین دلیل نیلی تاکید می کند تحلیل های خود را با الگوهای بلند مدت آغاز نکنید. الگوهای چندین و چند ساله قابلیت ترید مستقیم ندارند و باید با الگوهای کوچکتر درون آنها به معامله پرداخت. این مثال خوبی برای این بحث بود و امیدوارم تا حدودی مطلب جا افتاده باشد.

اما جدا از نوع تجمیع بلند مدتی که یکتا نیست و دیدیم که اهمیتی هم ندارد (مگر در تعیین تارگت با شرط و شروط خاص) ، به عنوان نتیجه ، قسمت نزولی آخر یک زیگزاگ رو تکمیل کرده و سیگنال خرید طبق این الگو شکست 259 تومان و تثبیت بالای آن است اما نیک می دانیم بهتر است با نمودار ماهانه معامله نشود و به نمودار هفتگی رجوع کنیم.

به زودی تحلیل هفتگی را نیز برای تکمیل این بحث به اشتراک می گذارم. 

نویسنده : حسین حیدرپور

تاریخ : 18 خرداد 97

مطالبی که ممکن است دوست داشته باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *